További információért, kérjük, hívja a +(36 30) 1999-441 telefonszámot.
A doboz mérete: 3 x 16 x 20.5 cm A fa talapzat mérete: 14.8 x 18.8 cm A plakett átmérője: 9.7 cm
Görög Légierő Πολεμική Αεροπορία |
|
A Görög Légierő címere | |
|
|
Dátum | 1930[1][m 1] |
Ország | Görögország |
Személyzet | hivatásos és sorozott katonák |
Típus | légierő |
Feladat | Légi hadviselés |
Méret | 33 000 fő (melyből 11 750 fő hivatásos, 14 000 fő sorozott) |
Diszlokáció | Athén |
Parancsnokok | |
Jelenlegi parancsnok | Jeórjiosz Bliúmisz altábornagy[2] (Beiktatva: 2019 Február) |
Jelenlegi parancsnokhelyettes | Ioannis Gkontikoulis vezérőrnagy |
Jelvények | |
|
|
Kultúra és történelem | |
Mottó | „Αἰὲν Ὑψικρατεῖν” |
Színek | |
Háborús részvétel | Görög–olasz háború 2011-es líbiai intervenció |
A Görög Légierő (HAF, görögül: Πολεμική Αεροπορία, vagy röviden: ΠΑ) Görögország légtérvédelmére fenntartott katonai szervezet, a Görög Fegyveres Erők egyik haderőneme. A légierőn kívül a szárazföldi haderő is rendelkezik támadó, teherszállító helikopterekkel és pilóta nélküli repülő eszközökkel (UAV).
1912. február 8-án emelkedett először görög pilóta, Emanuíl Argirópulosz, a magasba Nieuport gépével. Ugyanez év május 13-án Dimítrio Kambéro hadnagy hajtotta végre az első katonai repülést egy Henry Farman III repülőgéppel. Szeptember végén Larisszában megalakult a pilóták társasága négy pilóta részvételével, majd október 5-én végrehajtották az első légi felderítő küldetést a Tesszáliai fronton. Görögország Első világháborúba való belépésével egyidőben megalakult a Katonai és Tengerészeti Légi Szolgálat, ezen belül pedig az 531. és 532. vadászrepülő századok, valamint az 533. felderítő-bombázó század. 1930-ban a görög Légügyi Minisztérium megalapította a Görög Légierőt, a görög haderő egyik független haderőnemét. Rendfokozati rendszerét a Brit Királyi Légierő mintájára alakították ki, és napjainkban is ezt használják. 1932-ben alapították meg a Légierő Akadémiáját. A Görög Légierő vezérkara 1934-ben állt fel, és modernizálták a repülőgép állományát is, többek közt Bristol Blenheim, Henschel Hs 126 és Dornier Do 22 típusokkal.
A görög–olasz háború kitörésekor, 1940 októberének végére, már 77 db első vonalbeli repülőgéppel rendelkeztek. A görög gépek helytálltak a túlerőben lévő olasz légierővel szemben, később azonban német előrenyomulásnak már nem tudták útját állni, közel a teljes légierő megsemmisült. Azt a kevés repülőgépet amit meg tudtak menteni, a közel keletre vonták vissza.
Az 50-es évek elején Görögország belépett a NATO-ba, és ennek előkészítésére elkezdődött egy fejlesztési program. 1951. szeptember 21-én érkezett meg az első görög sugárhajtású gép, egy Lockheed T–33A kiképzőgép, az Efesis légitámaszpontra. 1952. május 30-án alakult meg a 110. Légiezred Larisszában, melyben létrehozták az első vadászbombázó századot (337. légiszázad) az újonnan érkezett F-84G Thunderjet vadászgépek számára. Ebből a századból emeltek ki 1953-ban négy gépet, melyekből létrehozták a bemutató légi egységet. 1964 márciusában F–104G Starfighter vadászgépek érkeztek a 114. légi ezredhez, és megalakult belőlük a 335. vadászbombázó légiszázad. 1974-ben a Görög Légierő hadrendbe állította az RF-4E Phantom II felderítő gépeit, melyekhez megalakult a 348. taktikai felderítő század. A századot, miután nyugdíjazták az RF-4E Phantom-okat, feloszlatták 2017 májusában. Ugyanazon év október végén feloszlatták a 339. "Ajax" elfogóvadász légiszázadot is, amely az F–4 Phantom modernizált vadászbombázó változatát repülte.