További információért, kérjük, hívja a +(36 30) 1999-441 telefonszámot.
Kiállítások az adatbázisban:
Varga Nándor Lajos emlékkiállítás 20. századi magyar grafikák Vonalművészet - Varga Nándor Lajos kiállítása „AKT-KIÁLLÍTÁS” - Varga Nándor Lajos elfeledett festményei és grafikái az 1920-as évekből Mesterei: Révész Imre, Réti István, Olgyai Viktor.
1913-1915, 1917-1919, 1922-1927: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Révész Imre, Réti István, Olgyai Viktor. 1919: Székely Bertalan-díj; 1923, 1924: Szinyei Társaság grafikai díj; 1925: Szinyei Társaság utazási ösztöndíj; 1929: Világkiállítás bronzérem, Barcelona; 1929-1931: Állami ösztöndíj, London; 1940: Budapest Székesfőváros, vízfestmény díj; 1971: érdemes művész; 1974: Munka Érdemrend arany fokozata. 1922-ben a kecskeméti művésztelepen alkotott. 1924-1929: Olgyai Viktor tanársegéde, majd megbízott oktató volt. 1931-1948 között a grafikai tanszék vezető tanára. 1938-tól a Magyar Grafikusművészek Egyesületének elnöke. 1940-ben a Royal Society of Painter-Etchers and Engravers tagjává, majd 1970-ben tiszteletbeli tagjává választották. 1951-1974 között rajziskolát hozott létre (Varga-Akadémia). 1953-1956 között a Magyar Építészek Szövetsége Mesteriskolájának tanára volt. 1959-ben a Kisgrafika Barátok Körének alapítótagja, majd 1975-től elnöke. A 60-as években tanulmányutakat tett Erdélybe, Szovjetunióba, Olaszországba, USA-ba. 1990-ben posztumusz kinevezték a Magyar Képzőművészeti Főiskola címzetes egyetemi tanárává. 1995-ben Sepsiszentgyörgy díszpolgárává választották. Az I. világháború után a "rézkarcoló nemzedék" tagjaihoz (Aba Novák Vilmos, Patkó Károly, Tarjáni Simkovics Jenő, Komjáti Wanyerka Gyula) hasonlóan művészetére a legnagyobb hatást Rembrandt és az itáliai reneszánsz alkotásai gyakorolták. A 20-as évek folyamán a festészet mellett rézkarc-technikával készített, az erőteljes fény-árnyék hatásokat kiaknázó, bibliai-mitológiai kompozíciók (Ecce homo, 1923; Krisztus betegekkel, Éva teremtése, 1924; Charon a lelkekkel, 1926; Laokoón, Prométheusz, 1927), ill. a szobrászi megformálású, szimbolikus-allegorikus tartalmú aktkompozíciók (Búcsú, Nirvána, 1923; Venus genitrix, 1925; Melancholia, 1926; Chaos, Örömfa alatt, 1927; Alpha és Omega, Ember-fa, 1928) foglalkoztatták. 1928 után számos fa- és linóleummetszetet - tájábrázolásokat, portrékat, önarcképeket, ex-libriseket - készített, ezek közül kiemelkedik az 1934-1935 folyamán alkotott Magyar Múlt c. sorozat, melynek lapjain a nemzeti múlt eseményeit, jelentős alakjait örökítette meg drámai erővel. A 30-as évektől kezdődően írta, illusztrálta és nyomtatta saját kiadású grafikai köteteit, adattárait. 1937-től litográfiával kísérletezett, e darabok közül a legjelentősebbek a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanárainak portréi (Sidló Ferenc, Szőnyi István, Bory Jenő, Baranski E. László, Glatz Oszkár, Nagy Sándor, Pilch Dezső, 1938). A 40-es, 60-as években számos tájképet, csendéletet, portrét festett, ez időben alkotta hazai tájakról (Aquincum, Balaton-vidék, Eger, Rómaifürdő, Sárospatak, Visegrád, Zsámbék, Zsennye) lírai akvarell-sorozatait. Ezekhez kapcsolódnak a tanulmányutakon (Prága, Róma, Firenze) készített, topografikus hűségű lavírozott tusrajzok- és akvarellek, ill. sokszorosított grafikai alkotások.
Egyéni kiállítások
1930 • Sleath Gallery [Komjáti Wanyerka Gyulával], London 1941 • Műbarát [Metky Ödönnel] 1958 • Derkovits Terem, Budapest 1956 • Rákóczi Múzeum, Sárospatak 1964 • Dürer Terem, Budapest 1970 • Műcsarnok, Budapest (kat.) • Székely Nemzeti Múzeum, Sepsiszentgyörgy 1973 • Könyvtár, Jászberény 1975 • Balatoni Múzeum, Keszthely 1979 • Csók Galéria, Budapest 1988 • Paál László Terem, Budapest 1995 • Barcsay Terem, Budapest • Csepel Galéria, Budapest • Vármegye Galéria, Budapest • Városi Galéria, Sepsiszentgyörgy (kat.) • Szombathelyi Képtár, Szombathely • Gy. Szabó Béla Galéria, Kolozsvár • Erdélyi Magyar Közművelődési Egylet Székház, Zilah • Szilágysomlyó • Arcis Galéria, Sárvár • Mikó-vár, Csíkszereda • Kézdivásárhelyi Múzeum, Kézdivásárhely 1996 • Móra Ferenc Múzeum, Szeged • Somogyi J. Galéria, Pápa 1998 • Ópusztaszer • Ferenczy Galéria, Budapest Válogatott csoportos kiállítások
1947 • A magyar grafika száz éve, Fővárosi Képtár, Budapest 1948 • A rézkarc művészete, Művész Galéria, Budapest 1954 • A magyar rézmetszet és rézkarc, Szépművészet Múzeum, Budapest • Ernst Múzeum, Budapest 1959, 1968, 1971, 1972, 1976, 1979, 1980 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest 1975 • Csók Galéria, Budapest 1976 • Aba Novák Vilmos és kortársai, Herman Ottó Múzeum, Miskolc 1992 • Válogatás Füst Milán műgyűjteményéből, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest 1995 • A húszas évek magyar grafikája egy magángyűjteményben, Szombathelyi Képtár, Szombathely 1999 • XX. századi magyar grafika a Kecskeméti Képtár gyűjteményében, Kecskeméti Képtár és Ceglédi Galéria, Cegléd. Művek közgyűjteményekben
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest Herman Ottó Múzeum, Miskolc Szombathelyi Képtár, Szombathely Székely Nemzeti Múzeum, Sepsiszentgyörgy British Museum, London Albertina, Bécs National Gallery, Washington Cleveland Museum of Art Kecskeméti Képtár, Kecskemét. Írásai
A rézkarc, 1935 Adattár a magyar művészi grafikához I-II., 1937 A rézkarc és rézmetszet. A kőrajz, in: A képzőművészet iskolája, 1941 A rézmetszet (1493-1599), 1942 Ismertető a művészi grafikához, 1942 Vonalművészet, 1944 Az alkotó szépség a képzőművészetben, 1949 Műfajok a metszőművészetben, 1963 Kisgrafikánk a két világháború között, Kisgrafika, 1963 Vízjegyek I-III., 1975. Forrás: artportal.hu
|