További információért, kérjük, hívja a +(36 30) 1999-441 telefonszámot.
A kép mérete (nyomódúc) keret nélkül: 30 x 56 cm
1950: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Bernáth Aurél. 1953, 1955: Munkácsy-díj; 1995: Pro Urbe, Budapest; 2002: Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt. Fiatal korában a mesterétől tanult könnyed, posztnagybányai-greshames ecsetkezeléssel levegős, laza komponálású képeket festett; az 50-es években a szocreál tematikát is így kezelte (Kalocsai pingáló asszonyok, Balettlecke). Az 50-es, 60-as évek fordulóján festői felfogása keményebbé, szigorúbbá vált: a hiperrealizmussal rokon, annak az Amerika nyugati parti, szimbolikus elemeket felvonultató változatára emlékeztető, de mégis attól teljesen független „kelet-közép-európai hiperrealizmust”, egy szociografikus tartalmú, de a mágikus varázslatokra is hajlamos festészetet dolgozott ki. Ennek stíluselemei között megtalálhatók a konstruktivizmus eredményei, az alföldi festészet fogásai, a szürrealizmus szabad asszociációi; ugyanakkor nagyon kötött, gondosan kiegyensúlyozott kompozícióra és megfontolt képi tematikára épül. Pesti gang (1965) c. képe visszafogott színekkel naturalistán festett, egy körfolyosós ház lépcsőajtaját ábrázolja, a gang rácsa mögött szomorúan ülő kutyával. A Látomás (1978) c. alkotásán a hódmezővásárhelyi utcán, a földszintes házak között a pocsolyában áll Marguerita Teresia infánsnő, mögötte egy nyíló udvarkapuban festője, Velázquez. A 80-as, 90-es években ~ tovább feszíti kompozíciós rendszerét. A képek a függőleges középvonalhoz képest szimmetrikus fölépítésűek, de a két képfél mégsem szimmetrikus, tartalmi vagy formai ellentét feszül közöttük. Téli vadászatán (1988) Brueghel vadászai kutyáikkal a Szent István körút járdájának havában. Az Üröm (1991) címűn, a 10-es országút bal oldalán a korlát mögött néhány KRESZ- és reklámtábla között-fölött jól látszik az erdő, jobboldalt viszont a táblasokaság minden mást eltakar. Ebben az időszakban színskálája a korábbinál még visszafogottabb, majdnem dekoratív. A 90-es évek közepén koloritja élénkebb lesz, sok városrészletet fest közvetlen környezetéről, Újlipótváros utcáiról, hátsó udvarairól, gangjairól (Coca-Cola, 1995; Capriccio c. Carpaccio-persziflázs, 1997). Pályafutása alatt nagyszámú, karakteres és kifejező portrét festett.
Irodalom
D. FEHÉR ZS.: (kat. bev., Csók Galéria, Budapest, 1960, 1965, 1973)
POGÁNY Ö. G.: ~ kiállítása, Művészet, 1966/3.
D. FEHÉR ZS.: (kat., bev. tan., Műcsarnok, 1978)
VADAS J.: Közömbösített idill, Élet és Irodalom, 1978. április 8.
RUTZMOSER, P.: Wer ist der Maler ~? (kat., bev. tan., Galerie Rutzmoser, München, 1982)
RÉNYI, P.: Ironische Malerei, ~, Budapester Rundschau, 1983. április 2.
SZÉKELY, A.: ~''''s Studio, New Hungarian Quarterly, 1983/92.
SZABÓ GY.: Egyszemélyes izmus, Élet és Irodalom, 1983. május 27.
URY I.: A kipróbált értékek átmentése ~ festészetéről, Művészet, 1983/7.
CSAPÓ GY.: ~, Mai Magyar Művészet, 1984
SZABÓ GY.: ~ - Budapest, Budapest, 1984/8.
URY I.: Rendkívüli megszokott, ~ kiállítása, Művészet, 1989/3.
URY I.: (kat. bev., Vigadó Galéria, Budapest, 1992)
SZABÓ GY.: (kat., bev. tan., Vigadó Galéria, Budapest, 1997)
SZABÓ GY.: ~ (monográfia) Bp., 2002.
Válogatott csoportos kiállítások
1977 • Monte-Carlo
1998 • ART BUDAPEST HUNGEXPO
1999 • Art Budapest 2. Nemzetközi Művészeti vásár
2000 • Art Budapest 3. Nemzetközi Művészeti Vásár
2001 • Kortárs Magyar Művészet a Körmendi-Csák Gyűjteményben, Tallin.
Művek közgyűjteményekben
Budapest Galéria, Budapest
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Rippl-Rónai József Múzeum, Kaposvár.
1950: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Burghardt Rezső, Bortnyik Sándor, Bencze László, Bernáth Aurél, Kisfaludi Strobl Zsigmond. Tanulmányutakat tett Franciaországban, Svájcban, Belgiumban, Olaszországban, Németországban. Nagybányai indíttatásúnak vallja magát, de érződik művein a századelő francia-olasz hagyománya is. Figurális kompozícióira, tájképeire és csendéleteire mozgalmas ecsetkezelés s egyfajta groteszk szemléletmód jellemző. Kedveli a szokatlan helyzeteket, nézőpontokat, nem idegen tőle a humor és a szatíra sem.
Irodalom
ARADI N.: ~, Élet és Irodalom, 1958. január 31.
La Libre Belgique, 1971. január 22.
Kritika, 1971/5.
Kortárs, 1971/6.
Pesti Műsor, 1982. július 28.
Válogatott csoportos kiállítások
1951-től országos tárlatok
1957 • Salon Populiste, Párizs
1975 • Városi Múzeum, Nürnberg
1982 • Stadt-Theater, Lingen (NSZK)
1983, 1987 • Gabrovói Humor és Szatíra Biennálé (BG)
1987 • Kunsthalle, Tübingen • Kép ’90, Műcsarnok, Budapest.
Művek közgyűjteményekben
Fővárosi Képtár, Budapest • Gabrovo • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Vay Ádám Múzeum, Vaja.