További információért, kérjük, hívja a +(36 30) 1999-441 telefonszámot.
Plakett súlya: 0,1 kg. szélessége: 7.5 cm.
Asszonyi Tamásszobrász |
Születési hely: Pécs
Születési dátum: 1942
|
Mesterei: Szabó Iván, Pátzay Pál, Martsa István.
1956-1960: Képző- és Iparművészeti Gimnázium; mestere: Martsa István; 1960-1965: Magyar Képzőművészeti Főiskola; mesterei: Szabó Iván, Pátzay Pál, Martsa István. 1966-tól kiállító művész. Érmeket első alkalommal 1968-ban állított ki, 1969 óta a szentendrei új művésztelepen él. 1981-ben Olaszországban járt ösztöndíjjal, 1985-ben Kambodzsában és Vietnamban tett tanulmányutat. 1992-től a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja. 1969: II. Országos Kisplasztikai Biennálé, II. díj; 1969: Szegedi Nyári Tárlat díja; 1970: Pest Megyei Tárlat, I. díj; 1974: Munkácsy-díj; 1976: V. Kisplasztikai Biennálé, I. díj; Debreceni Nyári Tárlat, I. díj; 1978: III. Indiai Triennálé, Újdelhi, a zsűri különdíja; 1981: érdemes művész; 1989: kiváló művész; 1995: Magyar Művészetért díj.
Indulásának első munkái főként a magyar szobrászat Ferenczy Béni-Borsos Miklós nevével fémjelzett vonulatához kötődtek, majd Vigh Tamás és Kiss Nagy András újító törekvéseiből merített bátorítást a továbblépéshez. Az éremművészet magyarországi megújulásának egyik legkövetkezetesebb képviselőjeként, az érem plasztikai értékeinek tudatos kutatójaként indult a hatvanas évek második felében, jelentősen hozzájárulva a magyar szobrászat egészének megújulásához is. A 70-es évek közepén készített ironikus-önironikus műveivel, a többi között az 1976-os Éremépítő szekrénnyel a műfaj kliséinek, kiürült szimbólumainak elvetése, erőteljes, egyéni megoldások alkalmazása, a műfaj törvényszerűségeinek érvényesítése mellett érvel - közvetve a megbízó felelősségét, a vizuális kultúra színvonalát is felvetve, illetve bírálva, a művészet és az etika szoros kapcsolatát hangsúlyozva. Későbbi periódusainak egyre letisztultabb, a szentendrei építészeti-műemléki környezetből is táplálkozó, de azzal csak közvetett kapcsolatban lévő formavilága a pálya első szakaszának következetes folytatásaként-kiteljesítéseként tekinthető; alakulásában a játékosság, a humor iránti igény érvényesülése mindvégig fontos szerepet játszott. A munkássága kezdetén felbukkant, antik torzókra emlékeztető motívum tovább él a nyolcvanas-kilencvenes évek alkotásaiban is, átalakulásai-torzulásai a művészi eszmények és a valóság konfliktusainak tudatos vállalására utalnak. Az érmészet mellett kisplasztikákat, köztéri műveket is készít.
Egyéni kiállítások
1970 • Derkovits Terem, Budapest
1971 • Kossuth Múzeum [Jávor Piroskával], Cegléd
1972 • Helikon Galéria, Budapest • Árpád Múzeum [Jávor Piroskával], Ráckeve • Szentendrei érmészek[Csíkszentmihályi Róberttel és Ligeti Erikával], Debrecen
1973 • Horvát E. Galéria, Balassagyarmat • Szentendrei érmészek [Csíkszentmihályi Róberttel és Ligeti Erikával], Eger
1974 • Szentendrei érmészek [Csíkszentmihályi Róberttel és Ligeti Erikával]
1978 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Művelődési Ház, Parád • Csontváry Terem, Pécs [Jávor Piroskával] • Pécsi Galéria, Pécs [Jávor Piroskával]
1979 • Mini Galéria [Jávor Piroskával], Miskolc
1980 • Üzbég Múzeum, Taskent
1981 • Babits Múzeum Művelődési Központ, Szekszárd
1982 • Báthory Múzeum, Nyírbátor • Alföldi Nyomda, Debrecen • Bányászotthon, Dorog
1983 • Magyar Kultúra Háza [Jávor Piroskával], Berlin • Műhely Galéria [Jávor Piroskával], Szentendre
1984 • Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola Galéria, Dunakeszi • Madách Galéria, Vác • Atelier Mensch, Hamburg [Jávor Piroskával]
1985 • Galerie Nawrocki [Jávor Piroskával], Dortmund
1987 • Szentendrei érmészek [Csíkszentmihályi Róberttel, Ligeti Erikával és Jávor Piroskával]
1989 • G. Olivar [Jávor Piroskával és Révész Tamással], Uithoorn
1993 • Magyar Kultúra Háza [Jávor Piroskával], Stuttgart.
Válogatott csoportos kiállítások
1967, 1969, 1971, 1976, 1981 • Pécsi Kisplasztikai Biennálé
1971 • Magyar rajzok és kisbronzok, Nápoly
1973 • XV. Fidem, Helsinki
1975 • III. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest • XVI. Fidem, Krakkó
1977 • Magyar festészeti és numizmatikai kiállítás, Havanna • 14. Middelheimi Biennálé, Antwerpen • XI. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Padova • XVII. Fidem • I. Országos Érembiennálé, Sopron • Magyar Éremantológia 1945-1976,Szentendre
1978 • Az I. Országos Érembiennálé díjazottjainak kiállítása, Sopron
1979 • Modern Magyar Éremművészet, Stockholm • XVIII. Fidem, Lisszabon
1980 • Modern Magyar Éremművészet, Osló
1981 • III. Országos Érembiennálé, Sopron
1982 • Mai Magyar Éremművészet, Moszkva, Leningrád • Az emberi környezetért, Vigadó Galéria, Budapest
1983 • IV. Országos Érembiennálé, Sopron
1984 • Modern Magyar Érmek és Antiérmek, Wolverhampton, London, Oxford, Gateshead
1985 • Válogatás 40 év érmeiből, Helikon Galéria, Budapest • V. Országos Érembiennálé, Sopron • Szentendrei Érmek és Kisplasztikák, Szentendre • Magyar Éremművészet, Varsó • XXI. Fidem, Stockholm
1986 • Táblaképek és Kisplasztikák Szentendréről, Dewlmenhorst (D) • az V. Országos Érembiennálé díjazottjainak kiállítása, Sopron
1987 • XXII. Fidem, Colorado Springs
1989 • II. Nemzetközi Érem Quadriennálé
1993 • Modern Magyar Éremművészet I. 1896-1975 • IX. Országos Érembiennálé, Sopron
1995 • Helyzetkép/Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Magyar Szalon '97, Műcsarnok, Budapest.
Művek közgyűjteményekben
Báthory Múzeum, Nyírbátor
Ferenczy Múzeum, Szentendre
Helytörténeti Múzeum, Várpalota
Liszt Ferenc Múzeum, Sopron
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Modern Magyar Képtár, Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Museum of American History, Washington
Münzkabinett, München
British Museum, London
Városi Képtár, Drezda.
Köztéri művei
Két pingvin szobor (1965–1967, Székesfehérvár, Ybl Miklós lakótelep, Ybl lakótelepi óvoda kertje)
Díszkút (mészkő, bronz, 1968, Szolnok, MÁV-kórház)
Dombormű (mészkő, 1971, Népszínház u., Budapest)
Dombormű (mészkő, 1974, Kristóf tér, Budapest)
Dombormű (bronz, 1974, Aranykéz u., Budapest)
Plasztika (öntöttvas, Budapest, 1974, Ganz u.)
Dombormű (mészkő, 1975, Sásd)
Dombormű (bronz, 1975, Pécs)
Szökőkút (mészkő, vas, 1976, Gödöllő)
Károlyi Mihály-emléktábla (bronz, 1978, Parád)
Díszkút (mészkő, 1979, Tatabánya)
Ivókút (mészkő, kovácsoltvas, 1980, Szentendre)
Dombormű (mészkő, ólom, 1980, Budapest)
Medve u. (1980, Budapest, elveszett)
Díszkút (mészkő, 1980, Budapest)
Békásmegyeri lakótelep (1980, Budapest, elveszett)
Ivókutak (öntöttvas, 1981, Városliget, Budapest, ismeretlen helyen)
Szökőkút (mészkő, vas, 1981, Kaposvár)
1956-os emlékplasztika (bronz, 1994, Salgótarján).